måndag 19 augusti 2013

Nordiska mästerskapen

I torsdags gick det en buss med 12 förväntansfulla ungdomar och juniorer till Tønsberg, som ligger några mil söder om Oslo i vårt oerhört fina grannland Norge, där skulle det prestige fulla Nordiska mästerskapen gå under lördagen.  
Väl framme så checkade vi in på ett väldigt trevligt vandrarhem som låg bara några hundra meter från centrum. Sedan drog vi på oss löparkläderna och sprang lite i centrum för att springa ur benen efter den 6 timmar långa resan. Det blev ett fint pass med två varv på den väldigt kuperade löparbanan. Kvällen tillbringades på Peppes pizza där vi beställde in "så mycket pizza vi orkar" buffé, vilket var väldigt trevligt då restaurangen nästan gick back med den mängden vi åt.
Fredag förmiddagen användes för att köra ur kroppen med lite simning och löpning, eftermiddagen hade arrangörerna hand om och då stod det cykel bankoll och briefing. Cyklingen började bra då det var en norrman som slarvade till det och körde in i framförvarande och fixade en ganska fin klungkrasch och som tack så gick hanns cykelram rakt av vid styret. 
Dagen D börjades med en lugn morgon jogg före en rejäl frukost, sen var det ner till rummen och försöka få så mycket vila som möjligt. När starten började närmade sig rullade vi ner till växlings området och checkade in våra cyklar och såg till så allt stod rätt till. Sen var det dags för uppladdning på högsta nivå, ute på start pontonen började nervositeten stiga och när starten gick var jag inte hundra procent beredd och kom aningens efter men med lite slag och fula drag kom jag för bi dom segaste ganska snabbt och med en väldigt bra disponerad simning kom jag upp som 13 man och när jag kom ut på cyklingen fick jag väldigt bra sällskap av en norrman som med all säkerhet var cyklist. När vi väl kom i gång fick vi ihop ett bra samarbete och plockade in flertalet personer och jag växlade in i den tredje "klungan" efter cyklingen. Ut på löpningen kändes benen sega till en början men när jag kom igång fick jag upp farten i backarna, men platt löpningen gick aldrig riktigt som jag ville och jag kom i mål som 14 av alla upp till 19 år och 7 i ungdoms klassen. 
Jag är väldigt nöjd med loppet överlag då det var min landslags debut och första riktigt stora tävling.
Kvällen tillbringades med att äta middag med det norska landslaget vilket var väldigt trevligt även fast det ibland blev lite svårt att först vad som sades. 
Söndag morgon slängde vi oss i bussarna så snabbt som möjligt och gav oss hemåt efter en väldigt lyckad helg med två silver och ett brons till Sverige och många trevliga stunder som resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar